Proces legislacyjny projektu ustawy RODO
Proces legislacyjny projektu ustawy RODO rozpoczyna się od zgłoszenia projektu ustawy, które prowadzi do wdrożenia nowego aktu prawnego zatwierdzonego przez sejm i prezydenta RP.
Podmioty, które mogą zgłosić nowy projekt ustawy, to:
- prezydent RP,
- Rada MInistrów,
- Senat – minimalnie 10 senatorów lub komisja senacka,
- posłowie – minimalnie 15 posłów lub stała komisja sejmowa,
- grupa obywateli – minimalnie 100 tysięcy, czyli tzw. inicjatywa ludowa lub obywatelska.
Zgodnie z procesem legislacyjnym – pierwszym krokiem, aby wdrożyć nowy projekt ustawy – jest zgłoszenie projektu ustawy, gdzie następnie odbywa się:
- czytany przez sejmową komisję lub na sali plenarnej,
- głosowanie,
- zatwierdzenie projektu przez senat (jeśli w ciągu 30 dni izba nie podejmie decyzji – projekt ustawy jest automatycznie przyjęty),
- po zatwierdzeniu, projekt ustawy trafia do podpisu prezydenta RP, który zgodnie z prawem może skierować projekt ustawy do Trybunału Konstytucji, aby potwierdzić zgodność z Konstytucją Rzeczpospolitej,
- w ciągu 21 dni zostaje ustawa jest ogłoszona w Dzienniku Ustaw RP.
Więcej przeczytasz na stronie Rządowego Centrum Legislacji lub na stronie Sejmu RP.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu RODO w szkole – napisz do nas – zajmiemy się tym za Ciebie!
Nasze inne tematy, związane z Moodle™ oraz rozporządzeniem o ochronie danych, wystarczy, że klikniesz tutaj. Miłego czytania?