Proces legislacyjny projektu ustawy RODO

Proces legislacyjny projektu ustawy RODO rozpoczyna się od zgłoszenia projektu ustawy, które prowadzi do wdrożenia nowego aktu prawnego zatwierdzonego przez sejm i prezydenta RP.

Podmioty, które mogą zgłosić nowy projekt ustawy, to:

  • prezydent RP,
  • Rada MInistrów,
  • Senat – minimalnie 10 senatorów lub komisja senacka,
  • posłowie – minimalnie 15 posłów lub stała komisja sejmowa,
  • grupa obywateli – minimalnie 100 tysięcy, czyli tzw. inicjatywa ludowa lub obywatelska.

Zgodnie z procesem legislacyjnym – pierwszym krokiem, aby wdrożyć nowy projekt ustawy – jest zgłoszenie projektu ustawy, gdzie następnie odbywa się:

  • czytany przez sejmową komisję lub na sali plenarnej,
  • głosowanie,
  • zatwierdzenie projektu przez senat (jeśli w ciągu 30 dni izba nie podejmie decyzji – projekt ustawy jest automatycznie przyjęty),
  • po zatwierdzeniu, projekt ustawy trafia do  podpisu prezydenta RP, który zgodnie z prawem może skierować projekt ustawy do Trybunału Konstytucji, aby potwierdzić zgodność z Konstytucją Rzeczpospolitej,
  • w ciągu 21 dni zostaje ustawa jest ogłoszona w Dzienniku Ustaw RP.

Więcej przeczytasz na stronie Rządowego Centrum Legislacji lub na stronie Sejmu RP.

Jeśli potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu RODO w szkole – napisz do nas – zajmiemy się tym za Ciebie!

Nasze inne tematy, związane z Moodle™ oraz rozporządzeniem o ochronie danych, wystarczy, że klikniesz tutaj. Miłego czytania?