Jak przenieść tradycyjne szkolenia do Internetu?

Obecnie wiele firm szkoleniowych zastanawia się jak przenieść swoją działalność do Internetu.

Nie jest to proste zadanie. Robiąc to w sposób nagły i nieprzemyślany możemy zaszkodzić swojej reputacji i narazić się na niepotrzebne koszty.

Należy przemyśleć sprawę przeniesienia szkolenia do internetu i wykonać to metodą małych kroków.

1) W pierwszej kolejności należy rozważyć, jakiego systemu wideokonferencyjnego użyć, może klient używa już systemu wideokonferencyjnego?
Można myśleć o całej platformie e-learningowej z wieloma funkcjonalnościami, ale najczęściej na sam początek wystarczy prowadzenie szkoleń, jako wideokonferencji  lub webinarów. W tym celu należy wybrać system wideokonferencyjny: możliwości jest wiele i są zarówno dostępne, jako oprogramowanie do zainstalowania na własnym serwerze jak i usługi abonamentowe.

2) Następnie należy  zaopatrzyć się w  sprzęt:

  1. Mikrofon: Na rynku dostępnych jest wiele mikrofonów i należy wybrać taki, który pozwoli na płynne i wyraźne przekazywanie informacji w trakcie wideokonferencji.
  2. Kamera: W komunikacji międzyludzkiej istotna jest także komunikacja niewerbalna. Dlatego też warto zaopatrzyć się w kamerę, która pozwoli, by przekaz prowadzącego szkolenie był kompletny.

3) Należy się odpowiednio przygotować na prowadzenie szkolenia w formie wideokonferencji. Z uwagi na kanał komunikacji metodologia prowadzenia szkolenia w takiej formie jest inna niż szkolenia stacjonarnego np. na szkoleniu stacjonarnym prowadzący widzi reakcje kursantów i w zależności od zauważalnej reakcji potrafi dostosowywać m.in. ton czy szybkość wypowiedzi.
W przypadku wideokonferencji często prowadzący nie widzi kursantów a jeśli widzi to tylko twarze, co sprawia, że m.in. nie jest w stanie dostrzec tak dobrze jak na szkoleniach stacjonarnych czy np. kursanci nie są znudzeni i w związku z tym należy stosować inne techniki monitorowania reakcji kursantów.

4) W ramach wideokonferencji są też inne metody prowadzenia zajęć i aktywności np. często się pojawia pytanie czy jeśli wcześniej firma prowadziła 8 godzinne szkolenie stacjonarne to czy analogicznie powinna prowadzić 8 godzinne wideokonferencje?

Nie, bo trudniej będzie utrzymać kursantom skupienie (czynniki rozpraszające w miejscu, z którego kursant się łączy z wideokonferencją, zmęczenie wzroku z uwagi na długotrwałe patrzenie w ekran).

Przeniesienie szkolenia do internetu jest trudnym zagadnieniem.